Mentale begeleiding

Mentale begeleiding: Het verschil dat het verschil maakt
Verstijven, blokkade, verpesten, kan niks meer, dit is de taal van een tennisser in de problemen. Ook wel ‘choking’ genoemd als je prestatie plotseling ineens veel slechter wordt door een intense spanning/angst. Sommige tennissers hebben het gevoel dat ze een bepaalde beweging of slag die ze dagelijks vele malen zonder moeite doen, opeens in de wedstrijd niet meer kunnen uitvoeren.

Je wedstrijd begint al ver voordat je de baan op stapt. Zo kun je de avond voor je wedstrijd al allerlei beelden in je hoofd hebben gevormd over je wedstrijd. Hoe je juist wel of niet wilt spelen.  Je kunt allerlei gedachten hebben of je bijvoorbeeld je dag wel zult hebben, of je tegenstander in vorm is, of de baan wel lekker speelt etc. en dit heeft al enorme invloed op hoe jij zult gaan spelen.

Hoe zorg je ervoor dat je je aandacht bij je taak houdt en niet afgeleid wordt door een tegenstander of het feit dat je achter staat? Wat doe je om ervoor te zorgen dat je blijft vertrouwen in jezelf, ook na een slechte prestatie of een fout? Deze onderwerpen zijn niet alleen belangrijk op het gebied van sport, maar ook in het dagelijks leven.

Je kunt technisch, tactisch en fysiek nog zo goed voorbereid zijn, op topniveau zitten, maar als je niet weet hoe je bijvoorbeeld met wedstrijdspanning om kunt gaan, dan is er van dat topniveau niets terug te zien in een wedstrijd.

Mentaal weerbaar zijn betekent voor mij persoonlijk twee dingen. Enerzijds is dat het vertrouwen hebben dat je weet wat je kunt doen bij tegenslag. Weten hoe je van een situatie waarin je vastloopt of stress ervaart, naar een situatie kunt gaan waarin je in staat bent om optimaal te presteren.

Anderzijds heeft mentaal weerbaar zijn voor mij alles te maken met je ‘staat van zijn’ oftewel je bestaande toestand/stemming. Je bewust worden van de ‘staat van zijn’ waarin je je bevindt en deze kunnen aanpassen waar nodig, zorgt ervoor dat je niet vastloopt in je emoties en daardoor maximale keuzevrijheid behoud. Het probleem is nooit het probleem, maar de stemming waarin je het probleem benadert.

Het doel van mentale begeleiding is om zowel voor jou als sporter of als coach op een gemakkelijke manier mentale vaardigheden te kunnen oefenen in je trainingen om zo je mentale weerbaarheid te vergroten en optimale prestaties te bereiken.Weten hoe je jezelf in een vermogende stemming kunt brengen en hoe je jezelf uit belemmerende stemmingen kunt halen.

Het uitgangspunt vanuit BASeline Coaching & Training is de ‘gezonde’ mens, waarbij de nadruk wordt gelegd op hoe je kunt voorkomen dat je in en negatieve ‘staat van zijn’ komt en leert hoe je nog beter kunt presteren.

Wil je hier individueel mee aan de slag? Kijk dan eens naar het Persoonlijk Succes Programma.

Ook is er een mogelijkheid om samen met een trainingsmaatje duosessies te volgen. Samen ga je op de tennisbaan aan de slag met je mentale vaardigheden. Voor meer info: Duo sessies.

(144 keer bekeken, 1 bezoekers vandaag)